Uit de praktijk van het inloopspreekuur

Een vaste bezoeker van ons inloopspreekuur meldt dat ze geen mail meer kan versturen. Een probleem met Thunderbird dus. Gelukkig is het wachtwoord van het e-mailadres bekend. Ik stel voor om over te stappen op de nieuwe Outlook, dat dit jaar Windows Mail vervangt. Na het invullen van de benodigde gegevens gaat Outlook even aan het werk, waarna de mail weer verzonden kan worden.     

Windows Live Mail was een populair emailprogramma, maar wordt sinds begin 2017 niet meer ondersteund. Op de laptop van een bezoeker staat het programma en ik meld dat vervanging ervan verstandig is. We proberen de nieuwe Outlook. Jammer genoeg is het gebruikte email-wachtwoord niet juist, dus we gaan verder op zoek naar een oplossing.     

Een leuke kleine laptop komt op tafel. De harde schijf daarvan blijkt tot de rand toe gevuld, wat zichtbaar is aan de rode balk bij ‘Eigenschappen’. Er is dus te weinig opslag, waardoor de werking wordt vertraagd en updates van Windows niet gedownload en geïnstalleerd kunnen worden. Na het verwijderen van systeembestanden en Libre Office winnen we enkele gigabytes, waardoor de laptop weer voor eenvoudige taken beschikbaar is, eventueel met gebruik van Office Online.      

“Mijn OneDrive zegt dat het vol is. Wat nu?”. Als deze vraag ter sprake komt, meld ik dat elke Windows-gebruiker met een Microsoft-account standaard 5 GB opslag op Onedrive heeft. Omdat 5 GB niet heel veel is, komt die melding redelijk snel tevoorschijn. Omdat de harde schijf van de computer groot genoeg is, kan Onedrive losgekoppeld worden. Maar een back-up van de bestanden moet dan wel op een andere manier. Eventueel kan de opslag op Onedrive voor een klein bedrag per maand vergroot worden tot 100 GB. Daar moest de vragensteller even over nadenken.